Miről is szól a GDPR?
A GDPR (General Data Protection Regulation) az Európai Unió új adatvédelmi rendelete, amely a 2018.május 25-ei hatályba lépésével számos változást hoz a vállalkozások adatkezelésébe. Ezek többnyire azzal függenek össze, hogy sokkal nagyobb kontrollt kapnak a felhasználók saját személyes adataik fölött. A változások többek között a hozzájárulási nyilatkozatokra, a hozzáférési és tájékoztatási kötelezettségekre vonatkoznak, amelyek komoly elvárásokat támasztanak – a jogi megfelelés mellett – az informatikával szemben is. Sok esetben jelentheti a rendszerek átstruktúrálását is, így a felkészülést nem érdemes az utolsó pillanatra hagyni, hiszen egy nagyobb szervezet életében ez akár több mint fél évig is tarthat.
Mit veszíthet, ha nem felel meg?
Mivel minden Európai Unióban tevékenykedő cégre vonatkozik az előírás (pl. a legkisebb webshopra is, ha tárolja és kezeli vásárlói személyes adatait), ezért Önnek is fontos, hogy megfeleljen a követelményeknek. A rendelet be nem tartása komoly bírsággal járhat. Ez az éves árbevétel 4%-át jelenti, vagy maximum 20 millió eurót attól függően, hogy melyik a nagyobb. Magyarországon tagállami hatáskörben marad a betartás ellenőrzése, így a Nemzeti Adatvédelmi és Információbiztonsági Hatóság (NAIH) ellenőrzi és vizsgálja ki a kötelezően bejelentendő incidenseket. De talán még bírságnál is nagyobb kockázatokat jelentenek majd a kártérítési keresetek, amelyekkel a természetes személyek élhetnek.
Milyen elvárások vannak?
A rendelkezés számos változást hoz a vállalkozások adatkezelésébe – ezek többnyire azzal függenek össze, hogy a felhasználók a korábbiaknál sokkal nagyobb kontrollt kapnak saját személyes adataik fölött. Az információvédelmi eljárások általános szigorításán túl ide tartozik például a betekintés joga: minden adatkezelőnek meg kell tudnia mutatni az adott személynek (lehetőleg géppel olvasható formában), hogy milyen adatokat tárol róla. Eközben természetesen biztosítani kell, hogy az illető csak a saját adatait láthassa. Szintén biztosítani kell a „felejtés jogát”: mindenki kérheti, hogy a róla tárolt adatokat a cég törölje (sőt, erre a lehetőségre fel is kell hívni a figyelmet). „Ez komoly követelményeket támaszt az informatikával szemben: minden adatról tudni kell, hogy milyen alkalmazásokban és milyen fizikai tárolókon őrzik, majd kérés esetén minden helyről ki is kell tudni törölni ezeket. Nagyon valószínű, hogy számos szervezetnél teljesen át kell strukturálni az informatikai rendszereket.”
Hogyan felelhet meg ezeknek?
A rendelkezés betartása nem egyszerű feladat. Sok cég csak jogi tájékoztatást kap, de arról már nem gondoskodik, hogy informatikai oldalról is fel legyen készítve, pedig anélkül nem fog sikerülni megfelelés. Ahogy a jogi tanácsadást ügyvédtől, úgy az informatikai felkészítést is szakembertől kell kérnie. Itt jövünk mi a képbe.
A megfelelő képesítéssel rendelkező szakembereink egy mindent átfogó, 4 lépéses módszerrel biztosítják a megfelelhetőséget.
A felkészítés folyamata
A felkészítés négy lépesből áll. Először is felmérjük a jelenlegi adatkezelési folyamatukat, majd összevetjük a elváráslistával. Amennyiben hiányosságokat találunk, megtervezzük, hogy hogyan felelhetnénk meg ezeknek. Ezután a kidolgozott tervet meg is valósítjuk. Legvégül leellenőrizzük, hogy valóban megfelelő lett-e minden.
Ezáltal a felelősség lekerül az Önök válláról, hogy vajon megfelelnek-e minden új szabályozásnak, erre garanciát vállalunk.